اعتمادملي- مطهره شفيعي: مرتضي حاجي كه اين روزها را در مسند اجرايي كميته صيانت از آراي مهندس موسوي مي‌گذراند ‎ ، از علت مخالفت برخي اصولگرايان و مقامات اجرايي كشور نسبت به فعاليت اين كميته اظهار بي‌اطلاعي همراه با تاسف مي‌كند چرا كه معتقد است فعاليت‌هاي اين كميته تداخلي با وظايف دستگاه‌هاي نظارتي شوراي نگهبان ندارد. مرتضي حاجي در گفت‌وگو با اعتماد ملي ضمن تشريح فعاليت‌هاي كميته صيانت از آرا، از تبليغات انتخاباتي احمدي‌نژاد كه به گفته وي در قالب سفرهاي استاني و پيامك‌هاي تخريبي انجام مي‌شود، انتقاد كرد.


* *‌ *


با توجه به اينكه اولين نشست سراسري كميته صيانت از آرا در اوايل هفته جاري برگزار شده است، به چه نتايجي در اين نشست دست يافتيد؟
در اين جلسه كه اوايل هفته برگزار شد، مسوولان كميته صيانت از آرا در استان‌ها به تبادل نظر و بحث در مورد اجراي مطلوب كار پرداختند. همچنين نحوه انجام وظيفه در اين جلسه مشترك كه ساعت‌ها به طول انجاميد، به بحث گذاشته شد و اميدواريم حاصل خوبي در عمل داشته باشد.


ماهيت تشكيل اين كميته چيست؟
صيانت از آرا، نام كميته‌اي در ستاد انتخابات است كه وظيفه سازمان‌دهي نمايندگان نامزدهاي رياست‌جمهوري را دارد كه به موجب قانون مي‌توانند در شعب اخذ راي، هيات اجرايي و محل شمارش آرا حضور داشته باشند. اين كميته عهده‌دار شناسايي، ‌آموزش، سازمان‌دهي و همچنين دريافت گزارش‌هاي نمايندگان كانديداهاست.


پشتوانه قانوني اين كميته چيست؟
قانون حضور نمايندگان كانديداهاي رياست‌ جمهوري در 30 مرداد 79 در مجلس شوراي اسلامي به تصويب رسيد و اعتبار اجرايي دارد. آيين‌نامه آن هم در دولت تصويب شده است. اين قانون به كانديداها اجازه داده است تا افرادي را به عنوان نمايندگان خود تعيين و در هيات‌هاي اجرايي، شعب اخذ راي و محل استقرار دستگاه‌هاي شمارشگر رايانه‌اي مستقر سازند. البته نمايندگان نامزدها، حق دخالت در امور اجرايي را ندارند و تنها بايد شاهد نحوه برگزاري انتخابات و رعايت بي‌طرفانه بودن در تمام مراحل باشند. در قانون نيز پيش‌بيني شده است كه اگر اين نمايندگان تخلفي را مشاهده كردند، به مسوولان مربوط منعكس كنند تا مجموعه تخلفات احتمالي براي نامزدهاي انتخاباتي سندي باشد كه نسبت به نتايج انتخابات قضاوت دقيقي داشته باشند.


اگر از حضور نمايندگان كانديداها ممانعت به عمل آيد چه برخورد قانوني صورت مي‌گيرد؟
نمي‌دانم كه چرا برخي آقايان نگران كار اين كميته هستند و آن را غيرقانوني مي‌دانند. اين كميته قرار نيست در كار عوامل اجرايي و ناظران شوراي نگهبان دخالتي داشته باشد. آنها كار خود را انجام مي‌دهند و اعضاي كميته صيانت از آرا هم به انجام وظايف تعريف شده براي خود مي‌پردازند.اگر دعوا بر سر نام اين كميته هم باشد، به علت نگراني از محتواست كسي حق ندارد مانع اجراي قانون مصوب مجلس شود.


آيا در زماني كه دولت در اختيار اصلاح‌طلبان بود، اين قانون اجرا مي‌شد؟
اين قانون يك سال پس از تصويب يعني در سال 80 اجرا شد و هيچ‌كس هم اعتراض نكرد. دولت اصلاحات زمينه را براي اجراي اين قانون فراهم كرد.
قرار بود كميته صيانت از آرا به طور مشترك از سوي كروبي و موسوي تشكيل شود. آيا كميته فعلي، همان كميته مشترك است.
كميته‌اي با همين موضوع در ستاد جناب آقاي كروبي تشكيل شده است و تعاملاتي ميان ما و آنها در اين راستا برقرار مي‌باشد. اگر نامزد ديگري هم خواهان همكاري براي شفاف‌تر برگزار شدن انتخابات باشد، پيشنهادات او را مورد بررسي قرار خواهيم داد.


در ماه گذشته شاهد ارائه آمارهاي متفاوت از سوي سازمان ثبت‌احوال و مركز آمار ايران در خصوص ميزان واجدين راي‌دادن بوديم. آيا كميته صيانت از آرا اعتراضي به اختلاف آمار 5 ميليوني كرد؟
كميته صيانت از آرا موضعي نگرفت. معتقديم در نهايت يك نهاد بايد به ارائه آمار بپردازد كه به نظر ما سازمان ثبت‌ احوال مناسب‌ترين مرجع است چرا كه آمار دقيق مواليه و فوت شده‌ها را دارد.


برخي اصلاح‌طلبان و نيروهاي مستقل اعتراضاتي را نسبت به سفرهاي استاني رئيس‌جمهوري مطرح مي‌كنند و اين سفرها را تبليغات دولتي به نفع يك كانديدا مي‌دانند. نظر شما چيست؟
اين انتقادات صحيح است اما به استناد هيچ‌بند و ماده‌اي نمي‌توان رئيس‌جمهور را از سفرهاي استاني بازداشت زيرا در اين صورت احمدي‌نژاد مدعي مي‌شود كه در اين سفرها به امور جاري و معمول كشور مي‌پردازد اما از نظر اخلاقي توجيه ندارد، زيرا هم آقاي احمدي‌نژاد و هم آنهايي كه ناظر عملكرد دولت هستند،‌مي‌دانند كه اين سفرها يك كار انتخاباتي است و تبليغات انتخاباتي ايشان با استفاده از موقعيت دولتي انجام مي‌شود.مگر با فشرده و متوالي‌كردن سفرها و پوشش وسيع صدا و سيما كسي مي‌تواند باور كند كه اين سفرها، ‌تبليغاتي نيست؟ كانديداي اصولگرايان مي‌خواهد با وعده‌هاي غيرعملي و ريخت و پاش‌هاي بي‌حساب و تعهداتي براي آينده آراي خود را انبوه سازد. مدارس را تعطيل مي‌كند و دانش‌آموزان را از شهرستان‌هاي اطراف به محل سخنراني مي‌آورد. متاسفانه در اين تبليغات‌هاي انتخاباتي خبر كوتاهي داده شد كه دانش‌آموزي در مسير جان خود را به علت تصادف از دست داد. بايد پرسيد كه چه اصراري دارند مردم را از شهرهاي دور سوار اتوبوس كنند و به شهرهاي ديگر بياورند. آيا اين دانش‌آموز مرحوم، خودش هزينه سفر را پرداخت تا به شيراز بيايد؟ شنيده مي‌شود كه هزينه اين سفرها را فرمانداري و بسيج دانش‌آموزي تامين كرده بود.


آقاي احمدي‌نژاد گفته است تنها كانديداي مطرحي است كه ستاد انتخاباتي ندارد. شما اين نظر را قبول داريد؟

بله. ‌ستاد انتخاباتي ندارد زيرا همه كشور را ستاد تبليغاتي خود كرده‌است و عوامل اجرايي و مسوولان رسمي و غيررسمي در اين راه تلاش مي‌كنند. احمدي‌نژاد، ابر و باد و خورشيد را به كار گرفته است و ديگر چيزي براي در اختيارگرفتن نماينده نيست. تبليغات شبانه‌روزي صدا و سيما، سخنان جانبدارانه مسوولان برگزاري و نظارتي انتخابات و پيامك‌هاي حامل تهمت‌هاي بي‌ربط به دولت گذشته، اگر تبليغات نيست پس چيست؟


آيا دولت دهم توان اجرايي‌كردن تعهدات دولت نهم را دارد؟
همه مي‌دانند وعده‌هاي دولت نهم اجرايي نيست زيرا اجرايي‌كردن آنها منوط به تصويب مراجع ديگر مانند مجلس است. مي‌گويند مي‌خواهيم به هر فرد 60 هزار تومان يارانه دهيم يعني يك خانواده پنج نفره مي‌تواند ماهانه 300 هزار تومان يارانه بگيرد. آيا مجلس اين وعده را تصويب كرده است؟ مصوبه قانوني آن كجاست؟
آقاي مصباحي‌مقدم اعلام كرده كه در صورت به تصويب رسيدن پرداخت نقدي يارانه‌ها،‌به هر نفر حدود 20 هزار تومان مي‌رسد. واقعا جاي سوال است كه چه كسي دولت را به‌خاطر اين وعده غيرعملي مواخذه خواهد كرد.


حضور رضايي در عرصه انتخابات را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟
آقاي رضايي به عنوان اصولگراي واقع‌‌نگر و منطقي سابقه روشني دارد.هم مبارز قبل از انقلاب است و هم در دفاع مقدس خدمات انكارناپذيري داشته است، دريافت خوبي از عملكرد دولت نهم دارد و مي‌داند با ادامه فعاليت دولت فعلي، مشكلات جدي كشور، عميق و گسترده‌تر خواهد شد، بنابراين احساس تكليف كرد و به صحنه آمده است. فكر مي‌كنم جمع وسيعي از اصولگرايان از حضور رضايي استقبال كنند. البته ايشان دير وارد صحنه شد و زماني آمد كه عده‌اي از تشكل‌هاي اصولگرا حمايت خود را از احمدي‌نژاد اعلام كرده بودند بنابراين برگشت براي آنها سخت است اما به هر حال حضور او در عرصه انتخابات مغتنم است و بخش عاقل‌تر جريان اصولگرا كه خيلي مقيد به تصميمات جناحي نيستند از او حمايت مي‌كنند.


برخي اصولگرايان خط قرمز خود در انتخابات آتي را دوم خردادي‌ها عنوان كرده‌اند. برداشت شما از اين تصميم اصولگرايان چيست؟
آقاي عسگراولادي مي‌گويد كه كابينه نبايد به اصلاح‌طلبان برسد. اين فرمايشات از فردي كه سال‌ها مبارز بوده، بعيد است. به جاي اينكه ملاك را منافع ملي، ‌نجات كشور از شرايط بحراني اقتصادي، سياسي، ‌رونق اقتصادي و توسعه و پيشرفت كشور و اجراي سند چشم‌انداز قرار دهند، مي‌گويد چون نمي‌خواهم كار دست اصلاح‌طلبان بيفتد، از آقاي احمدي‌نژاد حمايت مي‌كنيم اگر چه اين ذم شبيه به مدح است. مردم حق دارند بپرسند برادر عزيز كه اينگونه مي‌انديشي و داعيه اسلام و ايران را هم داري چگونه مي‌تواني اين موارد را با هم جمع كني؟ مثلا هنوز معلوم نشده ميلياردها دلار درآمد كشور چگونه خرج شده است. آيا مصلحت مملكت را در ادامه اين سوءمديريتي‌ها و بي‌تدبيري‌ها مي‌داني؟ يا اينكه مي‌گويي همه اينها فداي جناح من، هرچه باشد.
اين نحوه طرح مطلب از سوي فردي كه حساب ديگري روي آنها داشتيم‏، نشان مي‌دهد كه ارزش‌هاي نظام و كشور براي آنها در فرع قرار دارد و تنها مي‌خواهند امور به دست خودشان باشد.


به نظر مي‌رسد بخش‌هايي از اصولگرايان در صدد حمايت از مهندس موسوي هستند. چه ويژگي بارزي در نخست‌وزير دوران دفاع مقدس سبب گرايش اصولگرايان به ايشان شده است؟
مهندس موسوي با استقبال در بين برخي از جوانان مواجه شده است. او نيروي مجرب و ارزش‌مداري است كه مشكلات كشور را به خوبي مي‌شناسد و فداكارانه وارد عرصه شده‌است. اگر كسي مدعي واقعي اصولگرايي است، حجتي ندارد كه فرد ديگري را بر مهندس موسوي ترجيح دهد.


آيا معتقد به كنار كشيدن يكي از كانديداهاي اصلاح‌طلب به نفع ديگري هستيد؟
در اين مقطع زماني توقع نداريم يكي از كانديداها كنار برود. هر كس بايد كار خودش را انجام دهد و مردم بهترين تصميم را خواهند گرفت .
یزدفردا


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا